Inspirasjon og Ideer

Under finner dere klikkbare overskrifter, for inspirasjon til aktiviteter og ideer man kan bruke i forbindelse med markering av samenes nasjonaldag i barnehagen:

Inne her har vi laget en didaktisk plan, forslag til en samlingsstund i forbindelse med samenes nasjonaldag.

Det å la barna prøve å telle på samisk, kan være en gøy og morsom aktivitet! Denne filmen er et godt verktøy, som kan vise barna hvordan man kan telle på samisk.

Barnebøker

21.04.2022

Her er noen forslag på barnebøker som er fine å bruke i forbindelse med samenes dag 6. februar.

Fortellinger

21.04.2022

Her har vi samlet noen forskjellige samiske eventyr og fortellinger som man kan bruke i barnehagen.

21.04.2022

Samene tradisjonelt står både jakt, fiske, sanking og fangst høyt. For kostholdet gjenspeiler et liv nært naturen, både jakt og fiske er en naturlig del at maten. Under her kan kanskje være til inspirasjon hvordan man kan dra inn samisk mat inn i barnehagen.

Kreative ideer

21.04.2022

Her kommer noen forslag på kreative aktiviteter, man kan ha i forbindelse med samenes dag

Her kommer noen forslag til filmer, musikk og apper som kan brukes i samling eller til formidling med og til barna i barnehagen